Do Animals go to Heaven? 

Collezione Agovino – group show

Chiesa del Purgatorio, Matera

9 April – 5 June 2022
Opening: 9th April 2022, h 11 am

La mostra Do Animals go to Heaven? in programma presso la Chiesa del Purgatorio a Matera dal 9 aprile 2022, presenta un’accurata selezione di opere provenienti della Collezione Agovino, fatta eccezione per alcuni lavori derivanti da prestiti, per reinventare l’esperienza della realtà attraverso il complesso rapporto natura – artificio, e, insieme, aprire spiragli su immaginari che lasciano emergere figure colme di interrogativi sul prossimo futuro.

La mostra, curata dalla Collezione Agovino in collaborazione con Francesca Blandino, intende approfondire concetti chiave della nostra contemporaneità quali ambiente, tecnologia, materia e spiritualismo, predisponendo dispositivi interpretativi per la definizione dei meccanismi di relazione delle peculiarità umane e della loro interconnessione con la natura e con gli altri esseri viventi.

Il flusso perpetuo delle nuove e sempre più interattive tecnologie comporta oggi una completa trasformazione dei modi in cui l’essere umano interagisce a livello sensoriale con l’ambiente naturale. A differenza dell’animale, che coincide sempre con il proprio corpo e quindi con i propri stimoli, l’essere umano è in grado di prendere distanza dalla propria corporalità; è contemporaneamente un corpo che occupa uno spazio nell’ambiente ma è anche un io che dispone del corpo. Quale principio o struttura potrà allora creare la posizione dell’essere umano nella natura?

Do Animals go to Heaven? s’interroga sulla correlazione tra natura, artificio e spiritualità, rivelando il controverso legame tra l’animale e l’inorganico, come nell’opera di Igor Grubić “Do Animals…?” da cui proviene il titolo della mostra, che da un disvelamento dell’aspetto spirituale della corporeità, ribadisce l’importanza di mettersi in equilibrio con il mondo, senza eccezioni di specie.

Nella navata barocca della Chiesa del Purgatorio di Matera co-abitano opere create da elementi naturali e opere

realizzate con materiali sintetici, tracciando un paesaggio inconsueto che si dirige verso un nuovo paradigma fisico e persino spirituale, dove è quasi impossibile decifrare cosa è artificio e cosa è animale, cosa è macchina e cosa è umano, e in cui l’anti-naturale non è necessariamente uno strumento di allontanamento dall’ambiente ma un messaggio naturale di vivere l’universo contemporaneo cogliendone la sua potenziale ibridazione. E’ possibile riconfigurare l’esistente aprendo nuove possibilità di relazione tra l’umanità e il non-umano, rendendo quest’ultimo un componente attivo anziché passivo e accessorio nell’estetica postumanista?

The exhibition Do Animals go to Heaven? scheduled from the 9th of April 2022 at Chiesa del Purgatorio presents an accurate selection of works from the Agovino Collection – except some loaned ones – in order to reinvent the experience of reality through the complex relationship between nature and artifice and to open glimmers on images that let surface figures full of doubts about the next future.

The exhibition is curated by the Agovino Collection in cooperation with Francesca Blandino and aims at exploring some key concepts of contemporary world such as environment, technology, material and spirituality by arranging interpretative devices for the definition of relationship mechanisms of human peculiarities and of their interconnection with nature and other living beings.

The perpetual flow of the new and interactive technologies leads today to a complete  transformation of how the human being interacts with the natural environment at a sensorial level. Unlike animals, which always match with its own body and stimulus, human beings are able to outdistance from their corporeality; they are both a body which occupies a space in the environment and a self which disposes of their body. What principle or structure could then create the human being’s position into nature?

Do Animals go to Heaven? wonders on the correlation among nature, artifice and spirituality by revealing the disputable link between the animal and the inorganic just like in the Igor Grubić’s work “Do Animals…?” where the exhibition title comes from. By unveiling the spiritual aspect of corporeality, it reaffirms the importance of balancing with the world with no exception of species.

In the Baroque aisle of the Purgatory Church in Matera works created by natural elements and works realized by synthetic materials coexist. They trace an unusual landscape going towards a new physic and even spiritual paradigm where is very hard to distinguish what is artifice and what animal, what is machine and what human. Here the antinatural is not necessarily a means of departure from the environment but rather a natural message which leads to live contemporary universe by capturing its potential hybridization. Is it possible to set up again the existent by opening new possibilities of relationship between humanity and non-human, by making the last an active component rather than passive and accessory in the post-humanist aesthetics?

 

 

Artists

Alex Ayed, Alina Chaiderov, Andrè Romao, Alberto Tadiello, Antonio Della Corte, Carolina Mesquita, Chiara Camoni, David Fesl, David Jablonowksy, Eugenio Tibaldi, Evgeny Antufiev, Francesco Arena, Gina Folly, Giulia Cenci, Haris Epaminonda, Igor Gubric, Jota Castro, Lin May Saeed, Lito Kattou, Luca Francesconi, Martin Soto Climent, Michael E. Smith, Namsal Siedlecki, Nina Canell, Nona Inescu, Olu Oguibe, Petra Feriancová, Petrit Halilaj, Reverie, Ser Serpas, Shadi Harouni, Zoe Williams.

 

Patronage e cooperation

The event has been granted by Istituto Diocesano per il Sostentamento del Clero dell’Arcidiocesi in Matera-Irsina, below the patronage of the Municipality of Matera, in cooperation with Alessandro Albanese Gallery and the Social Coop. “Oltre l’Arte”.

 

Chiesa del Purgatorio
Via Domenico Ridola
75100 Matera

From 9th April to 5th June 2022
From Monday to Sunday
10am – 1pm/ 5pm – 8pm

Exhibition Views

Focus booth on Marìa Magdalena Campos-Pons curated by Francesca Pasini, Galleria Giampaolo Abbondio at Artissima 2021, photo-credits Antonio Maniscalco.

Focus booth on Marìa Magdalena Campos-Pons curated by Francesca Pasini, Galleria Giampaolo Abbondio at Artissima 2021, photo-credits Antonio Maniscalco.

Focus booth on Marìa Magdalena Campos-Pons curated by Francesca Pasini, Galleria Giampaolo Abbondio at Artissima 2021, photo-credits Antonio Maniscalco.

Focus booth on Marìa Magdalena Campos-Pons curated by Francesca Pasini, Galleria Giampaolo Abbondio at Artissima 2021, photo-credits Antonio Maniscalco.